Стартова сторінка Мапа сайту Написати нам
УКР ENG
 

Реагування на критику - Коментар стосовно анулювання свідоцтва УЛМП


Коментар першого заступника Голови Державної служби інтелектуальної власності України Олексія Янова стосовно анулювання свідоцтва УЛМП

ОП «Українська ліга музичних прав» (УЛМП) створене чотирма комерційними підприємствами та діє як комерційне об’єднання. На час створення ці підприємства були представниками найбільших міжнародних виробників музики й представляли майнові суміжні права, але на сьогодні частково ці права втратили. Далеко не всі правовласники, як українські, так і іноземні, навіть такі великі, як Universal та Sony, брали участь в управлінні.

Починаючи з 2006 року, державою для ОП «Українська ліга музичних прав» було забезпечено монопольне становище в галузі здійснення зборів коштів за використання фонограм і зафіксованих у них виконань. В інших країнах світу держава, як правило, не втручається в діяльність таких організацій і вони самостійно обирають зі свого кола саме ті підприємства, які, на їх погляд, забезпечуватимуть збір коштів у зазначеній сфері найбільш ефективно.

А у зв’язку з тим, що в Україні такі організації не були спроможні визначити єдиного отримувача коштів, це зробила держава. На жаль, за шість років монопольної діяльності ОП «Українська ліга музичних прав» не спромоглося належним чином організувати збір та розподіл коштів, тобто права виробників фонограм та виконавців – як іноземних, так і вітчизняних – залишилися незахищеними.

У 2011 – 2012 роках Генеральною прокуратурою України здійснювалася перевірка ОП «Українська ліга музичних прав» на предмет додержання законодавства під час збору та розподілу коштів за комерційне використання фонограм і зафіксованих у них виконань. Істотних порушень у результаті цієї перевірки було виявлено чимало.

За дорученням Генеральної прокуратури України Державна служба інтелектуальної власності України (Державна служба) намагалася здійснити фахову перевірку діяльності ОП «Українська ліга музичних прав», але посадові особи УЛМП ухилилися від такої перевірки. Викликає занепокоєння й той факт, що згідно із звітністю цього об’єднання протягом 2011 року ним було виплачено правовласникам менше ніж половину зібраної винагороди.

Таким чином, своє рішення щодо анулювання свідоцтва про визначення УЛМП уповноваженою Державна служба була змушена базувати на висновках, наданих Генеральною прокуратурою України. Державна служба не мала можливості проігнорувати отриману від прокуратури інформацію, а законодавство України, на жаль, не передбачає іншої санкції для уповноважених організацій колективного управління, окрім позбавлення їх вищезгаданого статусу.
Стосовно порушень у діяльності УЛМП необхідно зазначити таке.

ОП «Українська ліга музичних прав» здійснює розподіл отриманої від суб’єктів комерційного використання винагороди (роялті) на підставі даних радіостанцій про фонограми (відеограми), які транслювалися в їх ефірі впродовж певного періоду часу без отримання від суб’єктів комерційного використання звітів про фактично використані протягом звітного періоду фонограми (відеограми).

Частиною 4 ст. 43 Закону встановлено, що особи, які використовують фонограми, відеограми чи їх примірники, повинні надавати уповноваженим організаціям колективного управління точні відомості щодо їх використання, необхідні для збирання й розподілу винагороди. Цьому обов’язку кореспондують обов’язок осіб, які використовують твори, виконання, програми мовлення, примірники фонограм (відеограм), надавати організаціям колективного управління точний перелік використаних творів, виконань, примірників фонограм (відеограм), програм мовлення разом з документально підтвердженими даними про одержані прибутки від їх використання, обов’язок виплачувати організаціям колективного управління винагороду в передбачений термін і в обумовленому розмірі (п. 4 ст. 47 Закону), а також право організацій колективного управління вимагати від осіб, які використовують об’єкти авторського права і суміжних прав, надання ними документів, що містять точні відомості про використання зазначених об’єктів (ч. 6 ст. 48 Закону).

Зі змісту процитованих статей випливає, що кожен суб’єкт комерційного використання зобов’язаний подавати власні, індивідуальні, відомості про те, які фонограми та відеограми використовувалися ним упродовж відповідного періоду часу. Можливості використання відомостей, наданих третьою особою, для визначення розміру винагороди, що підлягає сплаті певним суб’єктом комерційного використання, Закон не передбачає. Тому використання таких відомостей у зазначених цілях є прямим порушенням вимог чинного законодавства України.

Також необхідно враховувати, що договори із суб’єктами комерційного використання, які були вивчені в ході перевірки, не містять посилань на конкретні радіостанції, що використовувалися в конкретному закладі в конкретний період часу, протягом якого таке використання здійснювалося. Вказано лише, що користувач використовує «популярну музику».

Розподіл зібраної винагороди на підставі даних невизначених радіостанцій щодо фонограм, які транслювалися в ефірі впродовж певного невизначеного періоду часу, суперечить нормам законодавства України в частині регулювання збору, розподілу та виплати винагороди за передбачене ст. 43 Закону використання фонограм і відеограм.

Застосування некоректних відомостей про використання фонограм спотворює відображення в системі розподілу й виплати винагороди реальних обставин використання відповідних фонограм та відеограм суб’єктами комерційного використання, що, як наслідок, унеможливлює належний розподіл і виплату винагороди кінцевим отримувачам (виконавцям та виробникам фонограм і відеограм) у спосіб, визначений чинним законодавством України.

Також варто відзначити положення п. 8 Розділу II Додатку до Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 № 71 «Про затвердження розміру, порядку та умов виплати винагороди (роялті) за комерційне використання опублікованих з комерційною метою фонограм, відеограм, їх примірників та зафіксованих у них виконань» про те, що розподіл і виплата винагороди, зібраної Уповноваженою ОКУ, здійснюються пропорційно до обсягу використання відповідної фонограми, відеограми та зафіксованого у них виконання.

Окрім того, ОП «Українська ліга музичних прав» отримує кошти за використання в комерційній діяльності фонограм і відеограм, а розподіляє кошти, виходячи з даних радіостанцій, які здійснюють лише публічне сповіщення фонограм і не можуть здійснювати сповіщення відеограм. Отже, такий порядок розподілу винагороди взагалі унеможливлює її отримання виробниками відеограм.

Викликає занепокоєння й той факт, що звітність, яка надається УЛМП до Державної служби, свідчить про істотне заниження нарахувань на користь іноземних виконавців. Так, згідно із звітами УЛМП протягом 2011 року сплатила на користь російської ОКУ, що здійснює збір винагороди для виконавців, приблизно 1,5 відсотка від усієї зібраної нею винагороди, а на користь інших іноземних виконавців (далекого зарубіжжя) взагалі не сплатила нічого. І це тоді, коли саме такі виплати повинні забезпечувати надходження до державного бюджету податку з доходів фізичних осіб.
Крім того, викликає сумнів правильність такого розподілу: на цей час законодавство передбачає використання радіостанціями не менше як 50 відсотків українського медійного продукту, а ними фактично використовується не більше ніж 22 відсотки. За таких умов виплати на користь іноземних виконавців повинні бути в десятки разів вищими. Тож очевидно, що не дотримується принцип Римської конвенції та законодавства України про виплату винагороди виконавцям і виробникам фонограм у рівних частинах (50 на 50).

Державна служба має надію, що організація, яка буде визначена уповноваженою, врахує помилки, що їх припустилася УЛМП, і сумлінно виконуватиме приписи законодавства та міжнародних угод.

Позбавлення ОП «Українська ліга музичних прав» статусу уповноваженої жодним чином не призведе до унеможливлення збору та розподілу коштів за комерційне використання фонограм і зафіксованих у них виконань, оскільки в Україні діють 15 інших організації колективного управління, а визначення нової уповноваженої організації планується здійснити протягом двох місяців.

Більш того, сподіваємося, що приклад ОП «Українська ліга музичних прав» змусить інші організації колективного управління більш відповідально ставитися до свої зобов’язань перед виконавцями та виробниками фонограм.

07.06.2012

 

АКТУАЛЬНО

Введено в дію нові міжнародні класифікації


З 1 січня 2017 року в державній системі правової охорони інтелектуальної власності введено в дію МПК-2017.01, МКТП (11-2017) та МКПЗ-11 у перекладі українською мовою та створено відповідні нові інформаційно-довідкові системи (ІДС), доступ до яких надається на безоплатній основі.

До уваги заявників!

Змінено реквізити рахунків для сплати коштів за деякі адміністративні послуги, реквізити рахунків для сплати державного мита за видачу охоронних документів в національній та іноземній валюті та реквізити поточних рахунків Укрпатенту, на які сплачуються збори за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти ІВ.

До відома органів виконавчої влади

ДСІВ звертає увагу органів виконавчої влади на зміни, внесені до Порядку використання комп’ютерних програм в органах виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1433.

Наші анонси

Пілотний проект ДСІВ

Ініціативи та пропозиції ДСІВ

ДСІВ у Facebook

Ми у FacebookЗапрошуємо відвідати нашу сторінку!

Електронна приймальня

TWINNING

 
Зареєструватися
Забули пароль?
 
 

 

© 2008-2017 Офіційний веб-портал Державної служби інтелектуальної власності України.
Всі права захищено.
При використанні матеріалів посилання на веб-портал обов'язкове.