Стартова сторінка Мапа сайту Написати нам
УКР ENG
 

Заходи - Круглі столи - Круглий стіл з питань діяльності ОКУ (2 квітня 2014 року)


Відбувся круглий стіл з питань діяльності організацій колективного управління

2 квітня 2014 року за ініціативи Державної служби інтелектуальної власності України (Державна служба) відбувся круглий стіл з питань діяльності організацій колективного управління (ОКУ).

До участі у вищезазначеному заході були запрошені всі ОКУ, які наразі працюють на ринку України та здійснюють збирання і розподіл винагороди (роялті), а також представники Європейської Бізнес Асоціації та юридичні представники таких провідних компаній, як Samsung Electronics Ukraine, LG Electronics Ukraine, Sony Ukraine та Ukraine.

Роботу круглого столу відкрив Голова Державної служби Микола Ковіня. Він, зокрема, привітав учасників заходу та висловив сподівання, що організована зустріч стане черговою можливістю поспілкуватися в межах такого професійного майданчика, проаналізувати всі проблеми, з якими стикаються у своїй діяльності ОКУ, обмінятися пропозиціями щодо вирішення цих проблем та окреслити першочергові питання з тематики заходу, які потребують вирішення.

Наразі ми всі маємо гарну нагоду детально обговорити всі аспекти функціонування ОКУ, проаналізувати підсумки діяльності останніх за 2013 рік. Сьогоднішня зустріч особливо важлива з огляду на те, що одним з ключових та гострих питань Офісу торгового представника Сполучених Штатів Америки було й залишається питання роботи ОКУ на території України. У свою чергу, хочу запевнити вас в активній позиції Державної служби: ми незмінно налаштовані на вирішення проблем і пошук нових ефективних шляхів розвитку у сфері колективного управління.

Сподіваюся, що цей круглий стіл дозволить нам у формі діалогу прийти до спільного бачення перспектив удосконалення законодавства, а ваша активна участь в обговоренні питань порядку денного сприятиме виробленню прогресивних узгоджених рішень для підвищення ефективності системи колективного управління в Україні, – звернувся до присутніх Микола Ковіня.

Порядок денний круглого столу передбачав обговорення таких питань:

1. Підсумки діяльності організацій колективного управління за 2013 рік.

2. Перспективи вдосконалення законодавства України у сфері колективного управління з урахуванням останніх змін у законодавстві Європейського Союзу.

3. Пропозиції до положення про Консультативну групу з питань посередництва (медіації) щодо опрацювання спірних питань, які постають між організаціями колективного управління, а також між цими організаціями й суб’єктами авторського права та (або) суміжних прав.

4. Перспективи розробки методики визначення рівня піратства в Україні.

Підсумки діяльності ОКУ за 2013 рік та аналіз цієї діяльності за останні роки стали предметом ґрунтовної доповіді заступника Голови Державної служби Любові Висоцької.

Сьогодні одним з пріоритетних напрямів зовнішньої та внутрішньої політики нашої держави є створення необхідних умов для розвитку творчого потенціалу громадян і належне забезпечення їхніх прав інтелектуальної власності. Ці питання через їх комплексність є нагальними як на міжнародному, так і на національному рівні. Державна служба детально проаналізувала фінансовий стан ОКУ не лише за 2013 рік, а за кілька останніх років їх діяльності, – зазначила Любов Висоцька.

Заступник Голови повідомила, що у 2013 році на обліку Державної служби перебувало 15 ОКУ й ними протягом цього року було зібрано винагороду на суму понад 65 млн грн, що на 18,5 % більше за відповідний показник 2012 року. За словами Любові Висоцької, у 2012 році сума зібраної винагороди склала понад 53 млн грн, а у 2011 році – понад 51 млн грн. Тобто очевидною є стійка тенденція до щорічного зростання сум зібраної винагороди суб’єктам авторського права та суміжних прав.

Динаміка збору винагороди організаціями колективного управління, в тому числі уповноваженими організаціями (млн грн)

На слайдах, які ілюстрували виступ заступника Голови Державної служби, була зафіксована важлива статистична інформація. Так, упродовж 2013 року ОКУ виплачено винагороду на суму майже 36 млн грн, що на 2,8 % менше за відповідну суму 2012 року. У 2012 році сума виплаченої винагороди склала майже 35 млн грн, у 2011 році – майже 37 млн грн. Відтак про тенденцію до щорічного зростання сум виплаченої винагороди за останні три роки говорити не доводиться.

Динаміка виплати винагороди організаціями колективного управління, в тому числі уповноваженими організаціями (млн грн)

Що ж до конкретних ОКУ, то за результатами звітності можна зробити висновок, що ДО УААСП серед усіх організацій колективного управління було й залишається лідером щодо збору та виплати винагороди.

Проведений аналіз засвідчує той факт, що за 10 років загальна сума зібраної винагороди в порівнянні з 2004 роком зросла в 7,4 рази. Водночас за останні три роки спостерігається тенденція до зменшення суми виплаченої винагороди в співвідношенні до суми зібраної винагороди, – відзначила Любов Висоцька.

Динаміка суми виплаченої винагороди у співвідношенні до суми зібраної винагороди організаціями колективного управління, в тому числі уповноваженими організаціями (млн грн)

Підбиваючи підсумки своєї презентації, Любов Висоцька наголосила на тому, що вищепроілюстрована тенденція до зменшення суми виплаченої винагороди може призвести до зниження рівня захисту прав на об’єкти авторських і суміжних прав в Україні. У зв’язку з викладеним вона запропонувала ОКУ внести своє бачення щодо вирішення даної ситуації та спільно провести аналіз проблемних питань, пов’язаних із збором і виплатою винагороди, та запропонувати шляхи їх вирішення.

Також Любов Висоцька звернула увагу учасників круглого столу на першочерговість питання розроблення Державною службою проекту Закону України «Про колективне управління майновими правами суб’єктів авторського права та суміжних прав» й запевнила аудиторію, що всі конструктивні пропозиції кожного з учасників ринку будуть опрацьовані та враховані.

Зазначений проект Закону направлений на врегулювання питань щодо діяльності ОКУ, окреслення їх функцій, порядку визначення уповноважених ОКУ, а також на вдосконалення процедури збору та розподілу винагороди суб’єктам авторського права й суміжних прав, – зауважила Любов Висоцька.

На завершення свого виступу вона подякувала всім за участь у заході та висловила сподівання, що й надалі шляхом конструктивного діалогу в межах круглих столів кожен присутній матиме можливість долучитися до обговорення нагальних проблем і допомогти як державі, так і гравцям ринку ІВ зокрема виправити ситуацію на краще.

Предметом жвавої дискусії серед учасників заходу став виступ юридичного партнера Комітету побутової електротехніки Європейської Бізнес Асоціації Олександра Мамуні. Доповідь фахівця торкнулася перспектив удосконалення нормативно-правових актів України у сфері колективного управління з урахуванням останніх змін у законодавстві Європейського Союзу. Олександр Мамуня розповів про бачення Європейської Бізнес Асоціації тих законодавчих змін, яких потребує українське законодавство. Ішлося, зокрема, про потребу врахування європейського досвіду під час підготовки цих змін. Олександр Мамуня наголосив на тому, що для компаній, які імпортують до України електротехніку і є основними гравцями на цьому ринку, дещо проблемна ситуація з відрахуваннями, передбаченими статтею 42 Закону України «Про авторське право та суміжні права» від 23.12.1993.

Зарубіжні компанії зацікавлені в тому, щоб гроші, які сплачуватимуться відповідно до статті 42 ОКУ, потрапляли за адресою. Тобто щоб їх отримували автори, правовласники та інші особи, які мають відношення до авторського права та суміжних прав. Наразі ж не достатньо чітка організація роботи ОКУ непокоїть великих імпортерів, – зазначив О. Мамуня. За його словами, ситуація, що склалася, не найкращим чином позначається й на репутації держави в цілому. Світ змінюється, відтворення інформації перейшло в мережу Інтернет. І, говорячи про статтю 42, варто відзначити, що європейські країни починають узагалі відмінювати такі платежі. Тобто є необхідність внесення змін до статті 42 Закону з тим, щоб створити умови, необхідні для ефективного функціонування системи захисту авторських прав.

Такими змінами слід передбачити те, що обладнання, яке має можливість відтворювати «приватну копію» лише в цифровій формі, не повинне бути об’єктом відрахувань для виплати винагороди.

О. Мамуня наголосив на безумовній потребі подальшого обговорення вищезазначеної проблеми. Він, зокрема, окреслив можливість створення в Україні спеціального державного фонду для відповідних відрахувань згідно зі статтею 42. І водночас поділився думкою про те, що найбільш влучною перспективою для України є перенесення вищезазначеного збору – він має охоплювати не так імпортерів, як роздрібну мережу. Безумовно, потрібно вивчати досвіт провідних країн і на них рівнятися.

Також учасники заходу обговорили проект положення про Консультативну групу з питань посередництва (медіації) щодо опрацювання спірних питань, які постають між організаціями колективного управління, а також між цими організаціями й суб’єктами авторського права та (або) суміжних прав, створення якої було ініційоване Державною службою.

Інформація про надання кандидатур членів Консультативної групи була розміщена на офіційному веб-порталі Державної служби в жовтні 2013 року. Начальник управління правового забезпечення та захисту прав Державної служби Антоніна Малиш повідомила, що станом на сьогодні склад Консультативної групи затверджений наказом Державної служби, і розповіла колегам про передумови виникнення такої групи.

Передусім поясню мету створення Консультативної групи. Законом України «Про авторське право і суміжні права», а саме статтею 4, передбачено, що орган виконавчої влади здійснює посередництво в переговорах і під час вирішення конфліктів між організаціями колективного управління, а також між цими організаціями й суб'єктами авторського права та (або) суміжних прав. На думку представників громадськості, Державна служба не достатньо ефективно здійснює цю функцію.

Тому з метою підвищення рівня якості, ефективності й результативності здійснення такого посередництва було ініційовано створення окремої функціональної групи. Спори, що виникають між ОКУ, а також між ОКУ й суб’єктами авторських та суміжних прав, і щодо посередництва в яких звертаються до Державної служби, не є численними. Проте аналіз таких спорів показує, що часто вони спричиняються неврегульованістю законодавством України певних питань. Безперечно, вирішенню таких проблем слід приділяти більше уваги. Пропонуємо відкритий діалог для спільного пошуку компромісів та варіантів вирішення складних ситуацій, – наголосила Антоніна Малиш.

Вона також зазначила, що Державна служба як центральний орган виконавчої влади не передає свої повноваження Консультативній групі: заяви, скарги та звернення розглядатимуться виключно спеціалістами відповідних відділів. Проте активнішою буде робота щодо з’ясування підстав, причин виникнення звернень або скарг, і ці питання виноситимуться на розгляд Консультативної групи без будь-якої персоніфікованої інформації.

Головний акцент в роботі Консультативної групи ставиться на роботі з причинами, з-поміж яких і законодавчі прогалини або колізії щодо розв’язання спірних питань. Напрями роботи Консультативної групи такі:

  • опрацювання спірних питань та внесення пропозицій щодо можливих варіантів їх вирішення;
  • внесення пропозицій щодо уникнення можливих спірних питань;
  • внесення пропозицій щодо вдосконалення законодавства у сфері авторського права та суміжних прав;
  • внесення пропозицій, спрямованих на вдосконалення нормативно-правового та методологічного забезпечення процедури опрацювання спірних питань.

Важливо винести всі наявні проблеми на порядок денний засідань Консультативної групи й виробити спільну, узгоджену точку зору щодо їх вирішення в рамках чинного законодавства, – підкреслила А. Малиш.

Також начальник управління правового забезпечення та захисту прав Державної служби звернулася до учасників круглого столу з проханням долучитися до розробки проекту Положення Консультативної групи.

Після детального ознайомлення з проектом, свої пропозиції чи зауваження просимо надати Державній службі найближчим часом для опрацювання й узгодження фінальної версії проекту документа, – зазначила А. Малиш.

Підсумком детального обговорення кожного питання круглого столу стало прийняття таких рішень:

1. Організаціям колективного управління запропоновано надати:

  • дозвіл на оприлюднення на офіційному веб-порталі Державної служби інформації про їх діяльність у 2013 році щодо збору, розподілу та виплат;
  • пропозиції щодо опрацювання спірних питань, які постають між організаціями колективного управління, а також між цими організаціями й суб’єктами авторського права та (або) суміжних прав;
  • пропозиції щодо розробки методики визначення рівня піратства в Україні.

2. Державній служби інтелектуальної власності України забезпечити:

  • підготовку типових договорів між організаціями колективного управління, рекомендованих до підписання;
  • активізацію роботи в частині здійснення функцій сприяння діяльності організацій колективного управління та державного нагляду за цією діяльністю.

 

 

АКТУАЛЬНО

Введено в дію нові міжнародні класифікації


З 1 січня 2017 року в державній системі правової охорони інтелектуальної власності введено в дію МПК-2017.01, МКТП (11-2017) та МКПЗ-11 у перекладі українською мовою та створено відповідні нові інформаційно-довідкові системи (ІДС), доступ до яких надається на безоплатній основі.

До уваги заявників!

Змінено реквізити рахунків для сплати коштів за деякі адміністративні послуги, реквізити рахунків для сплати державного мита за видачу охоронних документів в національній та іноземній валюті та реквізити поточних рахунків Укрпатенту, на які сплачуються збори за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти ІВ.

До відома органів виконавчої влади

ДСІВ звертає увагу органів виконавчої влади на зміни, внесені до Порядку використання комп’ютерних програм в органах виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1433.

Наші анонси

Пілотний проект ДСІВ

Ініціативи та пропозиції ДСІВ

ДСІВ у Facebook

Ми у FacebookЗапрошуємо відвідати нашу сторінку!

Електронна приймальня

TWINNING

 
Зареєструватися
Забули пароль?
 
 

Наша адреса: вул. В. Липківського, 45, м. Київ-35, 03035, Україна
Консультації з питань авторського права (44) 498-37-08 (09);
з питань промислової власності (44) 254-38-13
Приймальня: тел. (44) 494-06-06; факс (44) 494-06-56

 

© 2008-2017 Офіційний веб-портал Державної служби інтелектуальної власності України.
Всі права захищено.
При використанні матеріалів посилання на веб-портал обов'язкове.